Min frukostmüsli

Frukostmat är min absoluta favorit och müsli äts det en del av nu på sommaren. Jag köper nästan aldrig färdig müsli eftersom det är så himla enkelt att blanda ihop sin egen, med exakt det man gillar bäst. Så receptet går såklart att mixa med hur man vill, men just detta tycker jag är en bra grund. Vill man ha en sötare müsli är det bara att tillsätta mer honung. Det går också att krydda hur man vill, med t.ex kanel, kardemumma eller vaniljstång.

 

Min frukostmüsli

 

1 dl vatten

2 msk rapsolja

2 msk flytande honung

½ dl solrosfrön

½ dl pumpafrön

½ dl hackad mandel

2½ dl havregryn

2½ dl rågflingor

½ dl vetegroddar

1 dl hackade torkade aprikoser

 

Sätt ugnen på 2OO grader. Blanda vatten, olja och honung i en skål och tillsätt resten av ingredienserna, förutom aprikoserna. Rosta i ugnen i ca 15-2O minuter. Rör ofta så att det inte bränns vid! Låt sedan svalna och häll sen i de torkade aprikoserna.


Amandah

Hur gör du när du rostar müslin? Lägger du ut den på bakplåtspapper eller på en torr plåt? Med tanke på att det ändå borde bli en hyfsad geggig blandning menar jag:)

Har du någon ungefärlig koll på hur många portioner det kan tänkas bli? Kram!

2010-07-21  15:11:10 http://trekopparchoklad.blogg.se/
Matilda

har ett tips som du kanske kunde tycka var kul, om du går in på denna hemsida: http://sotasaker.com/manadens-sotsak/

där du kan vara med och bidra med ditt bidrag, det kanske ger lite variation i bakningen, bara som ett tips ;)

2010-07-21  21:18:04
Anonym

hur har du fått så bra fokus på första & andra bilden? med kameran eller har du redigerat de? vilken action använde du (om du nu gjorde det)/hur redigerade du bilden?

2010-07-21  22:19:53
Cornelia

Anonym; Hur menar du? Klart det är med kameran jag fått bra fokus. :P Bilderna är inte redigerade, förutom lite förbättat ljus. <3

2010-07-22  11:02:12 http://thingsyouremember.blogg.se/
jen

Ska man blanda ALLT i skålen först och sen "hälla ut" på plåten eller bara blanda de blöta ingredienserna i skålen, hälla ut musliblandningen på plåten och sen hälla över?



Kan man lägga det på ett bakplåtspapper på plåten eller direkt på plåten?

2010-07-24  17:56:29 http://www.misshart.blogspot.com
Fanny, fannyskakburk

Hej, asså jag älskar dina designer! Kul att jag hittade din bakblogg oxå ;)



Jag undrar om du skulle kunna fixatill min komenterssida?

Det har hänt något med den så det ser, ärligt talar förjä jä**vligt! Skulle bli skit glad :D

2010-07-24  20:59:17 http://fannyskakburk.blogg.se/



Namn:

Din mail:

Hemsida/blogg:

Kommentera här:

Spara uppgifter?